Δευτέρα 19 Ιουλίου 2010

Τα επτά συχνότερα λάθη του Surf Casting. (2/7)

Δίνουμε πολύ σημασία στις φήμες ή στις παραπλανήσεις σχετικών και μη για τους ψαρότοπους.

Θα μπορούσαμε να πούμε κι αλλιώς : «Ψάρεμα, ψέματα και βιντεοταινίες». Αν αναρωτιέστε τι σχέση έχουν οι βιντεοταινίες θυμηθείτε τα τηλεοπτικά διαφημιστικά με τα super τεχνητά ψαράκια που μόνο απόχη δεν κρατούσαν για να βάλουν το πελώριο ψάρι στο καλάθι του κομψού ψαρά.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή και ας εξετάσουμε πως αντιδρούμε στις φήμες και στις διαδόσεις για το πού έχει ψάρια.
Στους φίλους συναδέλφους που δεν ψαρεύουν πολύ με casting τεχνικές θυμίζουμε ότι στις παραλίες και στις απομακρυσμένες ακτές ο βυθός δεν έχει τον πλούτο και την ποικιλία των λιμανιών, ούτε τραγάνες και τροκάδες έχει συνήθως. Αμμούδες και άσπρα μαύρα συναντά περισσότερο ο ψαράς της ακτής, με ρηχά νερά και αποχές άπιαστες ή ανύπαρκτες. Συνεπώς, είναι ιδιαίτερης σημασίας να ξέρουμε ή ν’ ακούσουμε τι συμβαίνει στους διάφορους γνωστούς και άγνωστους ψαρότοπους από τις διαδόσεις των συναδέλφων. Επί τούτου έχω πολλά και αντιφατικά παραδείγματα από την ψαρευτική μου ζωή.
Πριν χρόνια ψάρευα καταμεσήμερο μιας καθημερινής του Σεπτέμβρη από τα εξωτερικά βράχια του λιμενοβραχίονα της Μηχανιώνας, ακριβώς στην μπούκα. Ήμουν χαμηλότερα από το επίπεδο του μόλου πίσω μου, σχεδόν κρυμμένος, μια που εκείνη την εποχή με κοιτούσαν λοξά όταν ψάρευα σε πιο εμφανές και βολικό σημείο γιατί άπλωνα εξοπλισμό κάπως περίεργο για τα τοτινά δεδομένα του τόπου. Ψάρευα λοιπόν ευτυχισμένος και χαλαρός τις περκούλες μου και τα σκαθαράκια με το bolognaise ενώ πρόσεχα και δυο καλάμια ριγμένα παραμέσα. Η πρώτη 400άρα τσιπούρα έκανε κάνα τρίωρο να φανεί από τ΄ ανοιχτά. Η επόμενη έφαγε 10 λεπτά αργότερα αλλά ήταν ένα ψάρι 850 γραμμαρίων. Αμέσως μετά άλλη μία 350άρα και μετά ηρεμία. Ηρέμησα και ‘γώ και κοίταζα τον ήλιο που έπεφτε, αφού τα ψάρια μου τα είχα πάρει και ήμουν κι ευχαριστημένος. Κάποια στιγμή άκουσα από αριστερά μου ένα γνώριμο βσίιιν - μπλούμ. Γύρισα με περιέργεια να ‘δώ και ξεχώρισα ένα ψαρά να πετά με μεγάλα καλάμια εξωτερικά του μόλου. Δεν ήταν σύνηθες θέαμα για τον τόπο εκείνη την εποχή και θυμάμαι ότι σκέφτηκα να δοκιμάσω το σημείο σε άλλο ψάρεμα. Λίγο το bolognaise όμως που ξανάπιασε δουλειά, λίγο τα σκαλώματα, δεν ξαναέδωσα σημασία. Το βράδυ πια και καθώς μάζευα ήρθε ο άνθρωπος από τα αριστερά να χαιρετίσει. Βασίλη τον λένε νομίζω και καθώς του ‘δειχνα με καμάρι τα ψάρια μου τα κοιτάει και μου λέει: «άλλα δεν πήρες;». Τι άλλα, σκέφτομαι εγώ, τσιπούρες, σκαθάρια και δυο μισόκιλα λαβράκια έχω, δεν του φτάνουν; «Έλα να σου δείξω», είπε και μου έδειξε 13, προσέξτε, δεκατρείς τσιπούρες, από μισόκιλα μέχρι σκάρτο κιλό ψάρια. Και δεν μου έδειξε μόνο μου είπε κιόλας. Βάθη, μήκη, σημεία με ακρίβεια μέτρου, ώρες, εποχές, δολώματα, αρματωσιές, όλα μου τα είπε ο άνθρωπος. Σε δύο ώρες και ανάμεσα από τρία ψάρια, έμαθα για το λιμάνι όσα δεν είχα μάθει στα δύο χρόνια που το ψάρευα. Από τα ψάρια που μου έδωσε εκείνος ο τόπος – και μου έδωσε πολλά – τα μισά σε αυτόν τα χρωστώ, καλή του ώρα όπου είναι.

Λίγα καλοκαίρια πρίν, μαζί με ένα καλό φίλο και συνάδελφο στο ψάρεμα και στη δουλειά πήγαμε σε κοντινό νησάκι, να δοκιμάσουμε τα νερά του. Για μένα το μέρος ήταν άγνωστο κι έτσι άνοιγα χάρτες κι έπαιρνα προβλέψεις για τον καιρό και τις ώρες. Οι πληροφορίες ήρθαν από φίλο του φίλου όταν πήγαμε στο νησί και είπαμε ότι θα ψαρέψουμε στο λιμανάκι του. «Εχτές ήταν μια παρέα εκεί και είπανε ότι τα ψάρια τρώνε μόνο στο φαραώ από την έξω μεριά και κοντά. Πάνω στα βράχια να ψαρεύετε είπανε και μη σας νοιάζουν τα σκαλώματα γιατί έχει καλούς σαργούς». Ωχ, σκέφτηκα, πάει το casting αλλά ευτυχώς που πήρα απίκο και bolognaise. Μόλις φτάσαμε στον τόπο και αφού έκανα μια αναγνωριστική βόλτα σκέφτηκα ότι καλά μας τα είπαν αφού απ’ έξω τα νερά ήταν μαύρα και ταραγμένα κι από μέσα πεντακάθαρα κι ήρεμα, με τα μπαλαδάκια να βολτάρουν αμέριμνα. Έκανα ώρα λοιπόν να ετοιμαστώ για απίκο ψάρεμα και ενώ ήμουν έτοιμος να μπασμώσω, να μαλαγρώσω που λένε στα νότια, αποφάσισα να ετοιμάσω και casting καλάμια. Ευτυχώς δηλαδή, γιατί ο τόπος ψάρια είχε αλλά στα βράχια που μας είπαν έφαγε μια πέρκα μόνο σε 14 ώρες ψάρεμα. Το δε φαραώ μήτε που το άγγιξαν. Από τότε άλλες δύο φορές στο ίδιο σημείο επαναλήφθηκε το ίδιο σκηνικό, εντελώς τ’ αντίθετα δηλαδή από τις πληροφορίες μας.

Πολλοί συνάδελφοι λένε για τα μεγάλα ψάρια που πιάνουν στο Πόρτο Κουφό. Δεν λένε όμως σε πιο σημείο από τα τρία χιλιόμετρα της ακτογραμμής τα πιάνουν ή ακόμη χειρότερα λένε τ’ ανάποδα σημάδια. Μου πήρε τρία χρόνια και συνεχόμενες αψαρίες για να καταλάβω ότι μόνο από τα "ρηχά" του  μόλου και καλύτερα εμπρός από το μικρό ξενοδοχείο μακριά κι αριστερά του μόλου υπάρχουν κάποιες πιθανότητες να πιαστούν καλά ψάρια. Πολύ καλύτερα είναι στην παραλία της Αχλάδας, 2,8 χλμ. μετά την έξοδο του οικισμού. Κατεβαίνουμε με πολλή προσοχή τον μακρύ και κακό χωματόδρομο και ψαρεύουμε στην αριστερή πλευρά του κολπίσκου.

Για τον Ξηροπόταμο στη Χαλκιδική ακούγονται πολλές φήμες αλλά οι περισσότεροι συνάδελφοι γυρνούν με άδεια χέρια. Σε μια κουβέντα στο λιμάνι της Ιερισσού άκουσα ένα ντόπιο να λέει ότι δεν κάνει ψάρια εκεί παρά μόνο στη Τρυπητή θα έχουμε επιτυχίες. Καλή είναι κι η Τρυπητή αγαπητοί συνάδελφοι αλλά ο Ξηροπόταμος είναι ο μοναδικός τόπος εδώ στα βόρεια που μου δίνει συναγριδόπουλα του κιλού και λίγο βαρύτερα. Ψαρεύουμε δεξιά του δρόμου, 1 χιλιόμετρο περίπου μετά που θα βγούμε στην παραλία από τον χωματόδρομο που τέμνει τον δρόμο της Ιερισσού, (όχι αυτόν που έρχεται από την Τρυπητή). Σημάδι είναι οι κολώνες της κινητής τηλεφωνίας ψηλά στα δεξιά μας, κι ένας μικρός χωματόδρομος πάλι στα δεξιά μας όταν οδηγούμε στον παράλληλο της παραλίας. Ψαρεύουμε όσο πιο μακριά μπορούμε για συναγριδόπουλα και σαργούς αλλά και πιο κοντά για τσιπούρες και μουρμούρες. Αν πέφτουμε σε πυκνή ποσειδωνία είμαστε σε λάθος σημείο και χρειάζεται να πάμε πίσω προς τον οικισμό μέχρι βρούμε μικτό βυθό με 10 – 12 μέτρα βάθος στα περίπου 140 μέτρα από την ακτή και κροκάλες στα ρηχά. Μουρμουροτσιπούρες θα πάρουμε και μπροστά από τα τροχόσπιτα αλλά και από την μικρή γλίστρα σε ομαλό βυθό.

Για τα δε σημάδια του Θερμαϊκού οι παραπλανήσεις δίνουν και παίρνουν. Πάνε εκεί δεξιά από το δρόμο στα βράχια, όχι στην παραλία σου λένε, ενώ τα ψάρια είναι αριστερά του δρόμου, στην αμμουδιά και στα βράχια έχει μόνο γωβιούς.

Χρειάζεται λοιπόν αγαπητοί συνάδελφοι ν’ ακούμε μεν αλλά να μην δίνουμε πολύ βάση στο ψαράδικο ράδιο αρβύλα. Καλύτερα να εμπιστευόμαστε πρώτιστα την εμπειρία μας κι ύστερα το ένστικτό μας για το που έχει ψάρια και ποια σημεία είναι τα καλύτερα. Προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε τις καλόπιστες πληροφορίες από ‘κείνους τους ερασιτέχνες που δεν είναι μονοφαγάδες, αλλά κρατάμε μικρό καλάθι στις φήμες του τύπου «τέρατα έπιασα εκεί κι εκεί».

Είναι βέβαια και μερικοί από μας που δεν τους παίρνεις κουβέντα για τους καλούς τόπους, όχι γιατί τα θέλουν όλα δικά τους αλλά γιατί φοβούνται την καταστροφή των ψαρότοπων. Ομολογώ ότι και ο ίδιος έχω μετανιώσει κάποιες φορές που μοιράστηκα όσα ήξερα για καλά σημάδια. Για παράδειγμα, για τα βράχια του Αγγελοχωρίου στη Θεσσαλονίκη το κρατούσα μυστικό για χρόνια ότι έκανε σε συγκεκριμένο σημείο σαργούς 300άρηδες και 400άρηδες. Τελικά πήγα με δυό γνωστούς εκεί κι αφού τρυπήσαμε παπούτσια και κνήμες στις πέτρες πήραμε αρκετά ψαράκια. Μία σαιζόν μετά οι σαργοί ήταν άφαντοι. Κι αν σκέφτεστε ότι δεν είναι δυνατόν να ήξερα μόνο εγώ για τα σημάδια μάλλον έχετε δίκιο αλλά η σύμπτωση του χρόνου είναι κάπως ενδεικτική.

Ενδεικτικό είναι επίσης το γεγονός ότι οι περισσότεροι παλιοί παράκτιοι ψαράδες είναι πολύ φειδωλοί στις κουβέντες τους για τους ψαρότοπους και ενίοτε εξίσου παραπλανητικοί με κάποιους ερασιτέχνες.
Σε κάθε περίπτωση αγαπητοί συνάδελφοι, για να δίνουμε εμείς το παράδειγμα στους υπολοίπους, αν καταλαβαίνουμε ότι ο συνάδελφος που ρωτά και συνείδηση έχει και…μικρό στόμα δεν θα πάθουμε τίποτα να μοιραστούμε τις γνώσεις μας για τα καλά σημεία. Ας μην ξεχνούμε ότι αν παραπλανούμε τους υπολοίπους δεν δικαιούμαστε να κρίνουμε τους άλλους που παραπλανούν εμάς και μας στέλνουν σε…μπανιέρες αντί σε καλές ψαρεύτρες.

Δευτέρα 12 Ιουλίου 2010

Τα επτά συχότερα λάθη του Surf Casting (1b/7)

· Δεν ψαρεύουμε τις κατάλληλες μέρες και ώρες.

Γνωρίζω αρκετούς ανθρώπους που βγάζουν τα προς το ζην τους γράφοντας βιβλία ή προγράμματα η/υ για να εξηγήσουν και να προβλέψουν πότε είναι οι καταλληλότερες μέρες και ώρες για να πάμε για ψάρεμα. Υπάρχουν πολλά εργαλεία για τον υπολογιστή μας και μεγάλη βιβλιογραφία και αρθρογραφία γύρω από το θέμα, σε πολλές γλώσσες. Εμείς έχουμε ήδη παρουσιάσει τις βασικές αρχές αυτών των προβλέψεων σε άλλα σχετικά άρθρα του περιοδικού FISH και θα επαναλάβουμε ορισμένα στοιχεία και τώρα.

Χρειάζεται λίγη προσοχή εδώ αγαπητοί συνάδελφοι γιατί η σκέψη μας εκτός από «ψαρευτική» πρέπει να είναι και κάπως μαθηματική σε αυτή τη φάση. Για να θεωρήσουμε μια ημέρα καλή βασιζόμαστε σε τέσσερις παράγοντες. Τον καιρό, την σελήνη, τον τόπο και το είδος των ψαριών που αναζητούμε ή που κρατάει ο τόπος που θα ψαρέψουμε. Οι παράγοντες αυτοί συνδυάζονται και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με Σειρά Αιτίας και Αποτελέσματος όπως παρουσιάζεται στο Σχήμα Α. Ο καιρός και η κατάσταση της θάλασσας δημιουργεί μαζί με τη φάση του φεγγαριού ένα πρώτο αποτέλεσμα συνθηκών. Ο τόπος, η σύσταση του βυθού και τα ψάρια που κυκλοφορούν εκεί επηρεάζονται από τον καιρό και τη σελήνη και δημιουργούν ένα δεύτερο αποτέλεσμα συνθηκών που τελικά χαρακτηρίζει την ημέρα καλή ή πιο μέτρια. Αυτή η σειρά αιτίας και αποτελέσματος δεν μπορεί να αλλάξει ούτε να διαφοροποιηθεί με κανένα τρόπο. Είναι εύκολα κατανοητό ότι η σύσταση του βυθού δεν μπορεί να επηρεάσει τον καιρό ούτε και η σελήνη μόνη της να χαρακτηρίσει μια μέρα καλή.

Να ένα παράδειγμα χαρακτηρισμού που προκύπτει από τις προσωπικές μου παρατηρήσεις: «Την Τρίτη 1η Νοεμβρίου, το βράδυ, ο καιρός θα είναι καθαρός, με ανέμους μεταβλητούς 3 μποφώρ και η σελήνη θα είναι Νέα Σελήνη. Είναι καλή μέρα για παντελήδες από τον τόπο «Μπούκα αριστερή».

Παίρνοντας λοιπόν πρόβλεψη για τον καιρό και γνωρίζοντας τι φεγγάρι θα έχουμε, αποφασίζουμε να ψαρέψουμε σε ένα τόπο που ξέρουμε ότι κρατάει ψάρια που αρέσκονται να τρώνε στις συνθήκες καιρού και φεγγαριού που θα επικρατούν.

Η ίδια μέρα δεν είναι καλή για Surf casting, σύμφωνα πάντα με τις προσωπικές μου παρατηρήσεις. Ψαρεύοντας από την ακτή, στους τόπους που γνωρίζω, με σχετική κάλμα και χωρίς φεγγάρι συνήθως ψαρεύω «θάλασσα» αλλά όχι ψάρια.

Αφού ξεχωρίσαμε «την ημέρα την καλή» μας απομένει να βρούμε και «την ώρα την καλή». Για να θεωρήσουμε μια ώρα καλή βασιζόμαστε κυρίως στο φεγγάρι. Σε άλλες χώρες και άλλες θάλασσες λαμβάνουμε υπόψη μας και την παλίρροια που είναι πολύ αισθητή, όπως επίσης και τα ρεύματα. Στις ελληνικές παραλίες που από την άμπωτη μέχρι την πλημμυρίδα δεν διαφοροποιείται παραπάνω από ένα μέτρο ακτής, η παλίρροια έχει αμελητέες επιδράσεις στις διατροφικές συνήθειες των ψαριών, εκτός από ελάχιστους τόπους όπου επικρατούν ιδιάζουσες συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση συμφέρει να θυμόμαστε ότι τα ψάρια τρώνε καλύτερα στην αρχή και το τέλος της πλημμυρίδας και όταν τα νερά είναι στο ψηλότερο σημείο τους. Μερικοί συνάδελφοι μπερδεύουν την πλημμυρίδα με τη ρεστία[1]. Η ρεστία είναι διαφορετικό φαινόμενο, το βουβό κύμα που λένε οι παλιοί, που όταν εμφανίζεται στις ακτές μας ο κανόνας λέει να πάμε για ψάρεμα και να κρατάμε μεγάλο καλάθι. Όταν επικρατεί έντονη ρεστία, με κύμα ύψους πάνω από ένα μέτρο, είναι η μόνη ευκαιρία που έχουμε στην Ελλάδα να γευτούμε λίγο πραγματικό Surf casting με όλες τις χάρες και τις δυσκολίες του και με ψάρια μπόλικα και βαριά.

Χωρίς ρεστίες και έντονες παλίρροιες μας απομένουν μόνο οι θέσεις του φεγγαριού στον ουρανό μας για να ξεχωρίσουμε τις καλύτερες ώρες τις ημέρας. Λίγα μαθηματικά και πάλι αλλά απλούστερη λογική. Οι καλές ώρες παρουσιάζονται τέσσερις φορές το 24ωρο. Στην ανατολή, στο ζενίθ, στη δύση και στο ναδίρ της σελήνης. Χρειάζεται να ξέρουμε ποτέ το φεγγάρι ανατέλλει και πότε δύει και με προσθαφαιρέσεις θα υπολογίσουμε το ζενίθ και το ναδίρ της θέσης του στον ουρανό μας. Έστω ανατολή σελήνης 06:13 και δύση 17:02 (Θεσσαλονίκη 01/11/2005). Αφαιρώντας, αντιλαμβανόμαστε ότι το φεγγάρι θα είναι στον ουρανό μας για 10 ώρες και 49’ επομένως θα είναι στο ζενίθ του, δηλαδή σχεδόν κατακόρυφα από πάνω μας, στη μέση αυτού του διαστήματος, 5ω 44’ 30’’ μετά την ανατολή του, δηλαδή στις 11:57 την 01/11.

Αυτή είναι η καλύτερη ώρα της ημέρας. Για ένα διάστημα δύο ωρών πριν και μετά, τα ψάρια θα αναζητούν εντονότερα την τροφή τους. Η δεύτερη «καλύτερη» ώρα έρχεται περίπου 12 ώρες και 30’ μετά, όταν το φεγγάρι είναι στο ναδίρ του, στον αντίποδα του ζενίθ. Στο παράδειγμά μας είναι η 00:27 την 02/11/05. Οι άλλες «λιγότερο καλές» ώρες της ημέρας παρουσιάζονται μία ώρα περίπου πριν από την ανατολή και μετά την δύση του φεγγαριού. Βέβαια, οι παραπάνω υπολογισμοί είναι κάπως χοντρικοί. Δεν υπολογίζουμε την ελλειπτική τροχιά της γης και της σελήνης και συνεπώς έχουμε κάποια «ξεπεσούρα», ελάχιστη το καλοκαίρι αλλά μέχρι και 30’ το χειμώνα. Οι ακριβής ώρες του παραδείγματός μας, για το στίγμα της Θεσσαλονίκης είναι 11:42 01/11 (αντί 11:57), 00:04 02/11 (αντί 00:27) και 05:29 01/11, (πριν την ανατολή της σελήνης) και 17:54 01/11, (μετά τη δύση της σελήνης). Στο Σχήμα Β βλέπουμε στο κέντρο το στίγμα μας και περιφερειακά τις θέσεις της σελήνης για την ημερομηνία που μας ενδιαφέρει. Αν δεν θέλουμε να κάνουμε όλους αυτούς του υπολογισμούς ή αν δεν γνωρίζουμε τις ώρες ανατολής και δύσης του φεγγαριού, βλέπουμε τις θέσεις του στον ουρανό οποιαδήποτε μέρα και υπολογίζουμε μία ώρα αργότερα για τις ίδιες θέσεις, για κάθε επόμενη μέρα.

Όλοι οι παραπάνω υπολογισμοί αγαπητοί συνάδελφοι είναι δοκιμασμένοι και αποτελεσματικοί. Εδώ και αρκετά χρόνια αντιπαραβάλω τα αποτελέσματα κάθε ψαρέματος με ότι προκύπτει από τις παραπάνω μεθόδους και σχεδόν πάντα οι καλές μέρες και ώρες της θεωρίας είναι καλές και στην πράξη. Όμως έχουμε επανειλημμένα υποστηρίξει ότι το ψάρεμα δεν είναι θετική επιστήμη και δεν έχει δεδομένα και αξιώματα, ότι δηλαδή ισχύει για όλα τα φαινόμενα στη φύση. Αν και υπάρχουν τρόποι να υπολογίσουμε πότε τα ψάρια θα φάνε καλύτερα στις αρματωσιές μας, τίποτε δεν είναι απόλυτο γιατί μπορεί να ψαρεύουμε σε τόπους ή με τρόπους που ανατρέπουν όλους τους υπολογισμούς μας.

Για παράδειγμα, σε ορισμένους τόπους τα ψάρια τρώνε μόνο με κάποιες συνθήκες (διεύθυνση ανέμων, ρεύματα, παλίρροιες, φουσκωμένες εκβολές κλπ). Αλλού έρχονται μόνο για την αναπαραγωγή τους και μετά χάνονται. Στο καταχείμωνο οι τσιπούρες είναι άφαντες από τις περισσότερες βόρειες παραλίες, αλλά στις νοτιότερες περιοχές είναι περισσότερες. Επίσης, το καλοκαίρι τρώνε σχεδόν πάντα για ένα σύντομο χρονικό διάστημα στις θερμότερες ώρες της ημέρας. Τις ίδιες ώρες, το μεσημέρι δηλαδή, τρώνε και όλα τα μεγάλα λιμανίσια ψάρια. Μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα, ιδίως μετά από ισχυρούς βοριάδες ή νοτιάδες, και πριν χαθούν οι ρεστίες, όλα τα ψάρια που ήταν για ώρες ή και μέρες κρυμμένα και νηστικά τρώνε με αδηφάγα συμπεριφορά.

Τα βράδια με κάλμα, ψαρεύοντας με biggatino και απίκο ή bolognaise από λιμάνια και μόλους ασχέτως με τις μέρες και ώρες θα πιάσουμε τα καλύτερα και βαρύτερα ψάρια του τόπου.

Γνωρίζω ένα τόπο που κρατά σαργούς κοντά στο κιλό, σε καλούς αριθμούς. Αυτά τα θεριά δεν τρώνε με τίποτε αν το αγκίστρι είναι μεγαλύτερο από 5άρι και αν το δόλωμα δεν είναι ανάλογα «μινιόν». Στον ίδιο τόπο κυκλοφορούν σκορπιοί μισόκιλοι και κάθε που ψαρεύω εκεί βρίσκω το μπελά μου προσπαθώντας να βγάλω το μικρό αγκίστρι από τα «κατάβαθα» των σκορπιών.

Καλοί οι υπολογισμοί μας αγαπητοί συνάδελφοι αλλά χρειάζεται και η εμπειρική γνώση για τους τόπους που ψαρεύουμε και για τα χούγια των ψαριών που κυκλοφορούν εκεί. Μακριά από ‘μας ο χαρακτηρισμός του ξερόλα που διαλαλεί δημοσίως «πάω για τσιπούρες, βάλτε τα κάρβουνα» και επιστρέφει την επομένη με αγορασμένα ψάρια γιατί ούτε την αψαρία δεν αντέχει να παραδεχτεί.
Xρειαζόμαστε και την παρατήρηση και την εμπειρική γνώση ή όπως αλλιώς το λέμε την ψαροσύνη, για να ήμαστε ολοκληρωμένοι ερασιτέχνες ψαράδες της ακτής.


[1] Ρεστία, αποθαλασσία, φουσκοθαλασσιά, swell (σουέλ).



PS
Οι εχθροί των μαθηματικών υπολογισμών θα βρούν αυτό το εργαλείο για τον υπολογιστή τους χρήσιμο. Το χρησιμοποιώ πολλά χρόνια και άν και είναι σχετικά φτηνό έχω παρατηρήσει ελάχιστη ξεπεσούρα. http://www.heuristicresearch.com/

Τα επτά συχότερα λάθη του Surf Casting (1a/7)

Θα μπορούσε να είναι και του casting και του beach ledgering. Το διευκρινίζω για να μην αρχίσουν πάλι οι φανατικοί των εξωτικών αρματωσιών να εξανίστανται.

Πραγματικό surf casting πρωτοείδα, στα Κανάρια το ’89, από κάτι Βρετανούς που κοψομεσιαζότανε εμπρός από μια θάλασσα σκέτη κόλαση από τη ρεστία. Εκεί και τότε έβαλα τα γέλια. Στη συνέχεια μόνο τα κλάματα που δεν έβαλα όταν είδα τους σαργούς που κουβαλήσανε στο ξενοδοχείο.
Από τότε το παλεύω και ‘γω προσπαθώντας να πιάσω το όνειρο των 200 μέτρων (λέγε με 150), και τις σπαρίδες τέρατα που δεν πείθονται να πλησιάσουν σε πιο λογικές αποστάσεις από την ακτή.
Το να ψαρεύεις όμως στο κύμα, να κάνεις Surf casting δηλαδή, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση ούτε και περιορίζεται στα μακρινά πετάγματα. Η τεχνική αυτή περιλαμβάνει πολλές παραμέτρους και απαιτεί εντελώς ειδικευμένο εξοπλισμό για να δώσει αποτέλεσμα. Είναι τόσο στενά τα περιθώρια λάθους που αν δεν κατέχουμε καλά το «σπόρ» και αν ο εξοπλισμός μας έχει ελλείψεις, τότε καλύτερα να ψαρέψουμε με άλλο τρόπο, γιατί ψάρια δεν θα πιάσουμε.
Αν είμαστε αποφασισμένοι να γίνουμε κύριοι αυτής της εξαιρετικά προκλητικής και αποδοτικής τεχνικής θα πρέπει να εννοήσουμε ότι χρειάζεται χρόνο, κόπο και κάποια έξοδα για να φτάσουμε να αναγνωρίζουμε τι κάναμε σωστά και τι λάθος, να αντιμετωπίζουμε το ψάρεμά μας με αυτοπεποίθηση και φυσικά να πιάνουμε ψάρια.

Ξεπερνώντας τα βασικά και με την προϋπόθεση ότι έχουμε συγκεντρώσει κάποιες εμπειρίες με αυτό το στυλ ψαρέματος είναι χρήσιμο να εξετάσουμε τα λάθη που κάνουμε συχνότερα. Θα προσπαθήσουμε λοιπόν να ταυτοποιήσουμε τα επτά πιο κοινά λάθη του Surf casting και να βρούμε τις μεθόδους που θα μετατρέψουν το λάθος σε πλεονέκτημα και θα μας βοηθήσουν να ψαρεύουμε καλύτερα. Στο Σχήμα 1 βλέπουμε επτά κοινά λάθη που όλοι μας λίγο ή πολύ κάνουμε στα ψαρέματά μας και θα μας απασχολήσουν στα επόμενα θέματά μας. Με το σκεπτικό αιτίας και αποτελέσματος και με τη σειρά προτεραιότητας που εμφανίζεται στο Σχήμα 1, θα ασχοληθούμε με τα εξής θέματα:

1. Δεν ψαρεύουμε νύχτα, κυρίως για σπαρίδες και λαβράκια ή δεν ψαρεύουμε τις κατάλληλες μέρες και ώρες.

2. Δίνουμε πολύ σημασία στις φήμες ή στις παραπλανήσεις σχετικών και μη για τους ψαρότοπους

3. Χρησιμοποιούμε πολύ λεπτές ή ακατάλληλες αρματωσιές

4. Δεν έχουμε την ετοιμότητα ή την δυνατότητα να ψαρέψουμε τα μεγάλα ψάρια

5. Χρησιμοποιούμε ακατάλληλα ή στομωμένα αγκίστρια και

6. ακατάλληλους ή ατημέλητους κόμπους

7. Δεν χρησιμοποιούμε φρέσκα ή κατάλληλα δολώματα

Να λοιπόν το πρώτο και σημαντικότερο – κατά την άποψή μου – από τα λάθη που κάνουμε συχνότερα, ψαρεύοντας με Surf casting.
1. Δεν ψαρεύουμε νύχτα, κυρίως για σπαρίδες και λαβράκια ή δεν ψαρεύουμε τις κατάλληλες μέρες και ώρες.

Στην πραγματικότητα αγαπητοί συνάδελφοι αναφερόμαστε σε διττό πρόβλημα και φυσικά έτσι πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Κατ΄ αρχήν έχουμε το απαραίτητο νυχτερινό ψάρεμα που πολλές φορές λόγω κόπωσης ή υποχρεώσεων δεν το κάνουμε ή δεν το ολοκληρώνουμε, δεν ψαρεύουμε μέχρι την άλμπα[1] δηλαδή. Έπειτα έχουμε τη μεγάλη σπαζοκεφαλιά, πότε τρώνε τα ψάρια και ποιες είναι οι καλύτερες μέρες και ώρες.
Σε αυτό το σημείο θα χρειαστεί να καταλάβουμε ότι είναι άλλο θέμα να μην ψαρεύουμε βράδυ και άλλο να μην ψαρεύουμε τις «καλές ώρες». Το βραδινό Surf casting σε καλές ώρες είναι αποτελεσματικότερο βέβαια άλλα έστω και σε άσχετες μέρες και ώρες το βραδινό θα μας δώσει κάποια ψάρια. Έχουμε και λέμε λοιπόν :

· Δεν ψαρεύουμε νύχτα, κυρίως για σπαρίδες και λαβράκια.

Νυχτερινό εννοούμε το ψάρεμα που κάνουμε από το ηλιοβασίλεμα μέχρι την άλμπα. Πολλές ώρες και δύσκολες ιδίως το χειμώνα. Βέβαια δεν είναι απαραίτητο να ψαρεύουμε όλο το βράδυ. Σίγουρα όμως, αυτό που εννοούν μερικοί συνάδελφοι νυχτερινό από τις 20:00 μέχρι τις 23:00 είναι λίγο.

Ας πάρουμε όμως το θέμα μας από την αρχή. Για όλες τις σπαρίδες, το πιο αποδοτικό ψάρεμα από την ακτή με Surf casting γίνεται από το ηλιοβασίλεμα και μέχρι πριν την αυγή. Μουρμούρες, σκαθάρια, σαργοί, χιόνες, φαγκρόπουλα, συναγριδόπουλα, και όλα τα λοιπά «καθαρά» θα πιαστούν πολύ ευκολότερα στις αρματωσιές μας το βράδυ παρά την ημέρα. Αυτός ο κανόνας έχει δυο εξαιρέσεις. Τα μεσημέρια και τις τσιπούρες. Για λόγους που δεν προλαβαίνουμε να αναλύσουμε σε αυτό το άρθρο, όλα τα ψάρια της ακτής τρώνε καλά στις αρματωσιές μας τα μεσημέρια, χειμώνα – καλοκαίρι. Για τις τσιπούρες ισχύει ότι ισχύει για όλες τις όμορφες κυρίες. Είναι απρόβλεπτες. Τρώνε εξίσου καλά το βράδυ, το ξημέρωμα, το ηλιοβασίλεμα και όταν πιάνουν τα κρύα μετά τις 10:00 και μέχρι νωρίς το απόγευμα.

Τα λαβράκια στο Surf casting είναι πολύ συναρπαστικά. Για να φέρουμε ένα ψάρι δύο κιλών από τα 150 μέτρα μακριά, σέρνοντας μαζί του και ένα μολύβι 120 γραμμαρίων, θα περάσουμε μερικά λεπτά αγωνίας και αβεβαιότητας για την ψαροσύνη μας και θα δοκιμάσουμε αρκετά σκληρά τα όρια του εξοπλισμού μας. Θα γίνουν τα αγαπημένα μας ψάρια όταν ψαρεύουμε με Surf casting. Θα πετάξουν απότομα το ασανσέρ μας ψηλά και θα το κολλήσουν πάνω στο καλάμι μας, το οποίο θα λυγίζει δραματικά πάνω στη βάση του προς τη θάλασσα, μέχρι να το πάρουμε στα χέρια μας ξέπνοοι από την τρεχάλα και τον πανικό. Όσο σαματά όμως και να κάνουν τελικά θα τα πιάσουμε στα χέρια μας, εκτός και αν κάνουμε σοβαρά λάθη και κυρίως αν αφήσουμε μπόσικα στη μάνα μας όταν τα φέρνουμε. Ακόμη και τα φρένα του μουλινέ χρειάζεται να είναι λίγο πιο σκληρά από τη συνήθη ρύθμισή τους. Αν ψαρεύουμε με μουλινέ bait runner που έχει διπλά φρένα, το κάτω φρένο δεν πρέπει να είναι μαλακό για να μην πάρει το ψάρι πολλά φρένα όταν φάει. Προσωπικά όταν χρησιμοποιώ ασανσέρ για δείκτη στο Surf casting δεν χρησιμοποιώ μουλινέ με διπλά φρένα. Η λάσκα που αφήνω για να κρεμάσω το – συνήθως βαρύ – ασανσέρ μου φτάνει για τα «λογικά» ψάρια.

Για να πιάσουμε όμως λαβράκια με Surf casting είναι σχεδόν απαραίτητο να τα ψαρέψουμε νύχτα. Με κάλμα σε μικτό βυθό θα τα αναζητήσουμε όσο πιο μακριά μπορούμε να πετάξουμε την αρματωσιά μας, εκεί που κάνουν παρέα με τις τσιπούρες και τις λοιπές σπαρίδες. Με ρεστία ή κύμα, σε οποιοδήποτε είδος βυθού, τα ψάρια θα έρθουν εκεί που σκάει το κύμα και συνεπώς εκεί θα πέσουν και οι αρματωσιές μας.

Ότι ψάρια όμως και να ψαρεύουμε τη νύχτα από την ακτή χρειαζόμαστε κατάλληλο και ειδικά προσαρμοσμένο εξοπλισμό. Φως, ειδικοί δείκτες για τα καλάμια, μεγαλύτερες διάμετροι στις αρματωσιές και κατάλληλα ρούχα για τη υγρασία ή το κρύο είναι όλα απαραίτητα για να κάνουν το ψάρεμά μας ασφαλές κατ΄ αρχήν, άνετο και αποδοτικό. Θα χρειαστεί λοιπόν να συζητήσουμε το θέμα στα καταστήματα που εξυπηρετούν τα «ψαρευτικά» μας ή να παραδειγματιστούμε από τον εξοπλισμό φίλων ψαράδων και να κάνουμε τις επιλογές μας. Προσοχή όμως σε οτιδήποτε σχετίζεται με την ασφάλειά μας. Το νυχτερινό Surf casting έχει να δώσει πολλά ψάρια και πολλές ωραίες αναμνήσεις αλλά ο καιρός και κυρίως η νύχτα θέλουν προσοχή γιατί οι απρόβλεπτες καταστάσεις είναι σύνηθες φαινόμενο.




[1] Οι ώρες της άλμπας είναι οι ώρες πριν το πρώτο φως της αυγής. Το καλοκαίρι από τις 4:30 περίπου και το χειμώνα από τις 5:30. Στα βιβλία, το τέλος της άλμπας λέγεται αστρονομική αυγή (Astronomical dawn) και ορίζεται όταν ο ήλιος είναι 18ο κάτω από τον ορίζοντα και μόλις κι αρχίζει να φωτίζει τον ουρανό.

Παρασκευή 2 Ιουλίου 2010

Positioning made instinct critical.

Ever more often, in this new world of product parity, I come across a critical question: What is the single most important merit that makes a business a profitable one?

Is there any such thing and how do we go about it? It is of course a matter of opinion (…) yet I believe that positioning is what makes all the difference between a successful and a failing brand.
It is a mind thing. Al Ries and Jack Trout suggested it in their book: “Positioning: The Battle for Your Mind", Warner Books 1982. Kotler describes it as “the place the product occupies in consumers′ minds relative to competing products" (Kotler (2002), p. 269).
For me, positioning, especially differentiation positioning represents the biggest challenge for any business and the critical marketing factor for the marketer who needs more than just to refine a trillion of data to get it right. Excellent consumer behavior of the target market is needed. A detailed analysis for all competitive brands and accurate and in depth data for all competitors is needed also. But it is not enough. You also need the instinct.
You need to make sure that you are targeting the right market and then you need to make your best guess on how your consumers will react to your brand in relation to the competitive ones.
A best guess is a hypothesis no matter how you cut it and although it can be based in figures and facts it still remains an assumption. Without a good market instinct it is easy to go wrong.

Test markets provide a good preview of how your positioning will affect the target market if you have the time and the money for it.

Market surveys will provide you with a good understanding of your consumers' perceprions. Focus groups and interviews for quality feedback and phone and street questioneries for quantity can definitely help you with a factor analysis to gather consumer perceptions about the characteristics, the uses and the feelings about using the various brands in your target market.

Positioning strategies we all know a lot of. Some will work better than others, some require bigger budget than others. In my opinion a successful positioning is the one decided using all the tools of the trade but determined by the marketers’ market instinct.


Post Scriptum
Although it is more a communication rather that a marketing planning tool I find the brand essence wheel a great brainstorming chart for brand positioning.

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2010

Αριθμοδείκτες (συνέχεια)

ΚΕΦΑΛΑΙΑΚΗΣ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ
(Ίδια Κεφάλαια / Ξένα Κεφάλαια) Χ 100
Δείχνει τι % των Ξένων Κεφαλαίων (Δάνεια, Προμηθευτές, Πιστωτές κ.λ.π) αποτελούν τα Ίδια Κεφάλαια της επιχείρησης. Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό τόσο καλύτερα…ίσως.

ΔΑΝΕΙΑΚΗΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗΣ
(Ξένα Κεφάλαια / Συν. Παθητικού) Χ 100
Δείχνει το % των Ξένων Κεφαλαίων (Δάνεια , Προμηθευτές , Πιστωτές κ.λ.π) σε σχέση με το σύνολο των υποχρεώσεων δηλ. του Παθητικού. Δείχνει επίσης και το βαθμό εξάρτησης της επιχείρησης από ξένα κεφάλαια.

ΠΑΓΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟΥ
(Πάγια / Σύνολο Ενεργητικού) Χ 100
Δείχνει το % των Πάγιων Εγκαταστάσεων (Κτίρια , μηχανήματα , έπιπλα , εξοπλισμός κ.λ.π ) σε σχέση με το Σύνολο του Ενεργητικού. Σε επιχείρηση «εντάσεως παγίων» ο δείκτης οφείλει να είναι υψηλός. Σε άλλη περίπτωση οι μέτοχοι οφείλουν να εκτιμήσουν το «κόστος ευκαιρίας» εάν τα πάγιά τους είναι μεγάλο ποσοστό του Ενεργητικού.

ΚΑΛΥΨΗ ΠΑΓΙΩΝ ΜΕ ΔΙΑΡΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΑ
(Ίδια Κεφάλαια + Μέσο Μακροπρόθεσμα Κεφάλαια ) / (Πάγια Καθαρά) Χ 100
Δείχνει σε τι % καλύπτουν (ή έχουν χρηματοδοτήσει), τα ΠΑΓΙΑ στοιχεία του Ενεργητικού όλα τα Μακράς αποπληρωμής κεφάλαια του παθητικού. Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό τόσο καλύτερα.

"ΕΠΙΠΛΕΟΝ" ΑΝΩΤΑΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΙΝΗΣΗΣ (ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΟ)
Κυκλοφορούν Ενεργητικό - Βραχυπρόθεσμες Υποχρεώσεις
Το επιπλέον (ανώτατο) Βραχυπρόθεσμο Κεφάλαιο Κίνησης (Δάνειο ίσως) που πιθανόν χρειάζεται η επιχείρηση για την ομαλή λειτουργία της .
Εάν είναι αρνητικός αριθμός σημαίνει ότι το υφιστάμενο βραχυχρόνιο κεφάλαιο είναι παραπάνω από το κανονικό και η επιχείρηση πρέπει να αυξήσει ή τα Ίδια Κεφάλαια ή τα μακροπρόθεσμα κεφάλαια. Όσο μεγαλύτερος και θετικός είναι ο αριθμός (ΚΕ>ΒΥ) τόσο η επιχείρηση καλύπτει πιο άνετα τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της.

ΑΝΩΤΑΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΙΝΗΣΗΣ
Καθαρά Κέρδη + Τόκοι & Έξοδα Δανείων + Αποσβέσεις Χρήσης / Μέσο Επιτόκιο Δανεισμού Χρήσης.
Το ανώτατο (σε ομαλές συνθήκες) ποσό του Κεφαλαίου Κίνησης που μπορεί να οφείλει μία Επιχείρηση προκειμένου να μπορεί να το εξυπηρετεί ομαλά χωρίς να καθίσταται ληξιπρόθεσμο. Η ένδειξη (ποσό) δείχνει το ανώτατο Κεφάλαιο Κίνησης (τραπεζικό δάνειο) του οποίου η επιχείρηση θα μπορεί να πληρώνει του τόκους εξυπηρέτησης, με μηδέν ταμείο και με ζημιές ίσες με τις λογιστικές της αποσβέσεις .
Η χρήση του είναι Τραπεζική και δείχνει την ικανότητα πληρωμής Χ ποσού.

ΚΑΘΑΡΗ ΘΕΣΗ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟΥ ("Αξία" επιχείρησης)
Πάγια – Μακροπρόθεσμες Υποχρεώσεις + "Επιπλέον" απαραίτητο Κεφάλαιο κίνησης
Η καθαρή αξία, η περιουσιακής θέση της επιχείρησης, δηλαδή πόσο αξίζει η επιχείρηση εάν υποθέσουμε ότι διαλύεται σήμερα.
Δεν αποτιμά φήμη , σήματα , πελατολόγιο κ.λ.π...
Υποδεικνύει καθαρή λογιστική αξία. Όσο μεγαλύτερο το ποσό τόσο καλύτερα.

Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2009

Κουτούπης Vs Ελληνικής Κυβέρνησης

Επιλέχθηκε και αποπέμφθηκε λόγω διαδικτύου
Επιλέχθηκε και αποπέμφθηκε λόγω διαδικτύου


Κουτούπης = «Έκθετος και υπόλογος»
Ελληνική Κυβέρνηση = Eyes Wide Shut.
Έχω μια ερώτηση αγαπητοί συνάδελφοι. Στην καρέκλα του Kubrick ποιος είναι ?

Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2009

Αριθμοδείκτες

Για την κατανόηση των ισολογισμών και των θέσεων των επιχειρήσεων

Α. ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ

ΓΕΝΙΚΗΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ
(Κυκλοφορούν Ενεργητικό + Διαθέσιμα) / Βραχυπρόθεσμες Υποχρεώσεις
Σε τι % οι βραχυχρόνιες απαιτήσεις που έχει μία επιχείρηση μπορούν να καλύψουν τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της. Όσο μεγαλύτερος του 100 % τόσο το καλύτερο.

ΑΜΕΣΗΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ
Διαθέσιμα / Βραχυπρόθεσμες Υποχρεώσεις
Ρευστότητα ασφαλείας . Σε τι % μπορεί να αντεπεξέλθει επιχείρηση άμεσα στις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της. Δηλ. σε τι % το Ταμείο , Οι Λογαριασμοί Όψεως και όποιο άλλο στοιχείο του ενεργητικού άμεσα ρευστοποιήσιμο (πχ επιταγές ολίγων ημερών) μπορούν να καλύψουν το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων .
Όσο μεγαλύτερος ο δείκτης τόσο καλύτερος.

Β. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ
(Αποθέματα / Πωλήσεις ) Χ 365 ημέρες
Σε πόσες ημέρες, κατά μέσον, όρο τα αποθέματα μετατρέπονται σε πωλήσεις. Δείχνει αφενός την φύση - είδος της επιχείρησης (πχ FMCG) και αφετέρου την ικανότητα της να μεγιστοποιεί την παραγωγική διαδικασία δηλ. το κύκλωμα πρώτες ύλες, εμπόρευμα, αποθήκη, πώληση.
Όσο μικρότερος ο δείκτης τόσο καλύτερος.

ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ
(Απαιτήσεις / Πωλήσεις ) Χ 365 ημέρες
Πόσες ημέρες, κατά μέσον όρο, οι απαιτήσεις της επιχείρησης από τους πελάτης της παραμένουν ανείσπρακτες. Η εικόνα της πολιτικής πιστώσεων που ακολουθεί η επιχείρηση προς τους πελάτες της. Όσο μικρότερος ο δείκτης τόσο καλύτερος, (πάντα να εξετάζεται σε συνδυασμό με την ειδική αγορά και τον επόμενο δείκτη) .

ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ
(Βραχυπρόθεσμες Υποχρεώσεις / Πωλήσεις) Χ 365 ημέρες
Σε πόσες ημέρες κατά μέσο όρο οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις παραμένουν απλήρωτες. Η εικόνα της πολιτικής πληρωμών που ακολουθεί η επιχείρηση προς τους προμηθευτές της (ή/και το αντίστροφο, την τιμολογιακή πολιτική των προμηθευτών προς την συγκεκριμένη επιχείρηση, που δίνει και μια εικόνα της ειδικής αγοράς).
Ο δείκτης κρίνεται πάντα σε σχέση με τον δείκτη ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ και σε σχέση με την φύση της επιχείρησης και την ειδική αγορά .

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟΥ
365 Ημέρες / ((Πωλήσεις) / (Σύνολο Ενεργητικού) )
Σε πόσες ημέρες η επιχείρηση ανακυκλώνει, αξιοποιεί και μετατρέπει το σύνολο του ενεργητικού σε πωλήσεις. Η ικανότητα της επιχείρησης να αξιοποιεί τα στοιχεία του Ενεργητικού (πάγια - εγκαταστάσεις κλπ).
Όσο μικρότερος ο δείκτης τόσο καλύτερος σε σύγκριση πάντα με την φύση της επιχείρησης.

Γ. ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΜΙΚΤΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ
(Μικτά Κέρδη / Πωλήσεις ) Χ 100
Το % μικτό περιθώριο κέρδους με το οποίο πωλεί η επιχείρηση το/τα παραγόμενα προϊόντα. Μακροοικονομικά καταδεικνύει έμμεσα, αλλά με σαφήνεια ανάλογη με το μερίδιο αγοράς της επιχείρησης, την ένταση του ανταγωνισμού στην ειδική αγορά. Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό τόσο καλύτερα.

ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ
(Καθαρά Κέρδη / Πωλήσεις ) Χ 100
Το % καθαρό περιθώριο κέρδους με το οποίο πωλεί η επιχείρηση το/τα παραγόμενα προϊόντα. Μακροοικονομικά καταδεικνύει, ανάλογα με το μερίδιο αγοράς της επιχείρησης, την ένταση του ανταγωνισμού στην ειδική αγορά. Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό τόσο καλύτερα.


ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΙΔΙΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ
(Καθαρά Κέρδη ) / (Ίδια Κεφάλαια) Χ 100
Σε % ο βαθμός αξιοποίησης των ιδίων κεφαλαίων. Η ικανότητα της επιχείρησης να αξιοποιεί τα ίδια κεφάλαια της και να παράγει από αυτά καθαρά κέρδη.
Χρειάζεται να συγκρίνεται με το κόστος ευκαιρίας (πχ επιτόκιο καταθέσεων + μία προσαύξηση λόγω επιχειρηματικού ρίσκου) και συνεκτιμάται με την φύση της επιχείρησης (εάν είναι παγιοποίησης του ενεργητικού - εντάσεως κεφαλαίου, κ.λ.π.) Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό τόσο καλύτερα.

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΥΝΟΛΙΚΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ
1.(Καθαρά Κέρδη +Τόκοι & Έξοδα Δανείων) / (Παθητικό) Χ 100
ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΞΕΝΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ
2.(Καθαρά Κέρδη +Τόκοι & Έξοδα Δανείων) / (Ξένα Κεφάλαια) Χ 100
Σε % ο βαθμός αξιοποίησης των Συνολικών (ιδίων και ξένων) κεφαλαίων. Η ικανότητα της επιχείρησης να αξιοποιεί τα συνολικά κεφάλαια (Ίδια Κεφάλαια, Δάνεια, Πίστωση από Προμηθευτές κ.λ.π ) και να παράγει από αυτά καθαρά κέρδη. Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό τόσο καλύτερα.
Με τον δείκτη 2 αποδίδεται η σκοπιμότητα σύναψης νέου δάνειου.